06 – 2049 7143

Teksten

Beleidsnota’s schrijven

Wil je dat medewerkers het beleid goed begrijpen en uitvoeren? Zorg dan in elk geval dat het duidelijk op papier komt. Met niet te veel en niet te weinig woorden, met heldere taal en een logische structuur breng ik je beleidsnota tot leven.

Hulp bij structureren en schrijven

Inhoudelijk weet de beleidsmedewerker zelf heel goed welke kant hij op wil. Maar wat fijn is het als een buitenstaander – met verstand van tekst en beleid – meeloopt, meedenkt en vooral schrijft.

“De cultuurnota die je voor de gemeente hebt geschreven, blinkt uit door helderheid, mooi taalgebruik en is zodanig opgesteld dat hij uitnodigt tot verder lezen. Als wethouder cultuur ben ik er trots op dat ik deze nota aan de raad heb mogen voorleggen.
De raad van de gemeente Oldambt heeft deze nota op inhoud en de wijze waarop het beleid is verwoord unaniem aangenomen waarmee ons cultuurbeleid is vastgelegd tot 2020.”

Bard Boon

Wethouder OCSW en Werk en inkomen , Gemeente Oldambt

Webteksten SEO

Een schrijver van webteksten neemt de bezoeker als het ware aan de hand mee. Webteksten trekken aandacht, boeien en raken.

Webteksten zijn ook goed vindbaar. Als tekstSchrijver SEO zorg ik dat de zoeker jou ook via Google vindt.

Bovenal gaat erom:

  • Wat wil je bereiken?
  • Voor wie is de website?
  • Hoe zoekt de potentiële klant jou?
  • Wat zoekt de (potentiële) klant?
  • Wat verwacht je van de bezoeker?
  • Wat moet de bezoeker na afloop weten?
  • Of moet hij iets doen?

Scoren bij Google

De score bij Google is niet alleen een taak van de webdesigner, ook van de schrijver van de webteksten. De links, de koppen, de titels, het luistert allemaal nauw welke zoekwoorden hij of zij gebruikt.
Google scant internet af: hoe vaak wordt je organisatie genoemd? Hoe vaker je bedrijf genoemd wordt, hoe hoger je stijgt op de ladder van Google. Ook sociale media hebben grote invloed. Maak daar gebruik van!

Check SEO

Laat je SEO, dus je score bij Google, analyseren. Je krijgt daarna advies hoe je je site kunt verbeteren en je beter vindbaar bent. Daarna ben je volledig vrij om de adviezen op te volgen. Wil je hier meer over weten? Neem gerust contact op!

Je kunt veel zelf doen om hoger te scoren bij Google. Denk aan het plaatsen van links op startpagina’s en regelmatig nieuws vermelden op je website. Daarmee houd je de kosten beperkt.

Enkele voorbeelden van webteksten:

  • Marketing Oldambt – toerisme en recreatie Oldambt
  • Reinoud Bekkema Tekenstudio – karikaturen, illustraties, visuals, sneltekenen en sessieschetsen in Finsterwolde
  • Kleur je Dag – analyse, advies en tips over kleur, styling en management in Finsterwolde, later veranderd in Marianne Kremer, Coach
  • BHET – vakvereniging voor energetisch therapeuten
  • Actief – Hulp bij Geldzorgen – advies en hulp bij geldzorgen in Loppersum
  • Help het is crisis! – ondersteuning van organisaties in zwaar weer in Groningen
  • Uw wandelcoach – coaching en netwerken tijdens wandelingen in Winschoten
  • B&I Tuinwerken – hoveniersbedrijf in Vlagtwedde
  • Praktijk van Weering – fysiotherapie in Groningen
  • Vario Trade – in- en verkoop van landbouwvoertuigen
  • De Weijs Natuursteen – urnen en gedenkstenen in Winschoten

Artikelen

Journalistieke artikelen schrijf ik vooral voor vakbladen. De lezers zijn ondernemers of medewerkers, ze zitten hoog of laag in de hiërarchie.

Geliefde onderwerpen zijn:

  • HRM – personeelsvraagstukken, mede door de studie Arbeidsmarkt en Personeel
  • marketing
  • webshops, social media en websites
  • opleiding en training
  • profilering

Journalistieke artikelen schrijf en schreef ik voor:

  • Kosmetiek – vakmagazine voor ondernemers en managers in de cosmeticasector
  • Afval – vaktijdschrift voor managers in de afvalsector
  • Horecavizier – vakblad voor ondernemers met een horecabedrijf
  • Kappersnieuws – vaktijdschrift voor ondernemers met een kapsalon, in 2016 veranderd in Kapperszaken

Advertorials

Je klanten en potentiële klanten lezen commerciële artikelen beter dan advertenties. Logisch, want ze zien eruit als redactie en je hebt meer ruimte om je actie, product of werkwijze uit te leggen. De lezer neemt je serieus.

Het woord advertorial is eigenlijk verouderd. Het is een samenvoeging van advertisement en editorial, oftewel van advertentie en redactioneel artikel. Een advertorial lijkt dus een redactioneel artikel maar het is een advertentie. Wat ontbreekt, is de journalistieke aanpak en juist die is essentieel om serieus genomen te worden.

Voordelen voor de adverteerder:

  • Er is meer uitleg mogelijk
  • De lezer heeft meer vertrouwen in een commercieel artikel dan in een advertentie
  • Bij digitale commerciële artikelen klikken de lezers vaker door naar de website dan bij advertenties

Positief en inspirerend

De tekst van een commercieel artikel luistert nauw. Niet te kritisch, niet te veel op de borst slaan. Boeiend en duidelijk. Positief en inspirerend. De tekst moet leiden tot omzet of een goed imago. Tot meer websitebezoekers, meer informatie-aanvragen, meer aanmeldingen voor nieuwsbrieven, meer bekendheid.

Actie

De lezer moet direct geïnteresseerd zijn, willen doorlezen en – als het even kan – in actie komen. Bijvoorbeeld een product kopen, een afspraak maken of informatie vragen.

Als freelance tekstschrijver denk ik mee over het doel van het artikel, over de invalshoek, de inhoud en de opvolging.

Vooral voor leveranciers van cosmetica schreef ik veel commerciële artikelen, maar ook voor Reinoud Bekkema Tekenstudio en heel veel andere ondernemers.

Jaarverslagen

Lekker leesbaar, overzichtelijk, met duidelijke koppen, citaten van medewerkers of relaties en vooral niet te lang. Dat maakt een jaarverslag een mooi medium om terug te blikken en te zien welk werk is verzet en wat daarvan de gevolgen waren.

Heldere tekst

Logisch dus dat een jaarverslag duidelijke tekst bevat. Is het jaarverslag niet interessant, dan weet je zeker dat de lezer afhaakt en al het werk tevergeefs is geweest.

Een jaarverslag is immers meer dan een must. Het is een communicatiemiddel, naar medewerkers, klanten, leveranciers en branchegenoten. Een freelance tekstschrijver maakt van je jaarverslag een helder, boeiend verhaal. Kort en bondig waar het moet, lang en boeiend waar het kan.

Korte versie

Een korte versie van het jaarverslag is altijd aan te raden. Je voegt het bij het personeelsblad, nieuwbrief of loonstrook of stuurt het de medewerkers separaat. Alles is mogelijk. Dubbelgevouwen A3, mooi vormgegeven in je huisstijl en voorzien van aansprekende quotes en interviews. Je hoeft je trots op je organisatie echt niet onder stoelen of banken te steken. Samen heb je een jaar lang hard gewerkt en het is goed om eens gezond terug te blikken op wat in dat jaar bereikt is.

SKOD en Fiarda

Voor de schoolbesturen van SKOD en Fidarda, in Groningen en Drenthe, deed ik de eindredactie van de jaarverslagen. Daarna schreef ik een samenvatting voor het personeelsblad, met interviews met vier medewerkers. 
Lees het interview met de secretaris van de Gemeenschappelijke Medezeggenschapraad van SKOD.

test

test

test

Persberichten

Als je wilt dat een krant of omroep aandacht schenkt aan je organisatie, moet het persbericht opvallen. 
Dat doe je met nieuws en met de juiste tekst.

Cadeautjes of slingers werken niet. Journalisten laten zich niet zo makkelijk inpakken. Nee, een mooie invalshoek met een duidelijke kop, een intro die alles zegt en vervolgens een tekst die extra informatie geeft.

Vermeld ook: wie kan de journalist bellen, zijn er foto’s om bij het bericht te plaatsen en geldt er misschien een embargo?

Al deze factoren bepalen of het stuk geplaatst wordt, of de radio- of televisiemaker er een item van maakt.

Stop toch met zelf worstelen, besteed het persbericht uit aan iemand die van schrijven zijn beroep maakt.

Nieuwsbrieven

Met nieuwsbrieven kun je veel bereiken:

  • veranderingen communiceren
  • imago versterken
  • noviteiten introduceren
  • relatie onderhouden met medewerkers, klanten en andere groepen
  • verkoop stimuleren

Maar dan moet de nieuwsbrief wel aan een aantal eisen voldoen.

  • uitnodigende stijl
  • nieuws
  • acties
  • nuttige achtergrondinformatie
  • herkenning
  • duidelijke frequentie

Redactionele formule

Als tekstschrijver zorg ik dat de redactionele formule van de nieuwsbrief aan alle eisen voldoet en de lezer enthousiast wordt over het nieuws, de acties, je diensten en producten en vooral: over je bedrijf.

Uiteraard stelt iedere organisatie zijn eigen doelen en is geen nieuwsbrief gelijk. Ik help je bij de ontwikkeling van de redactionele formule zodat je al het mogelijke uit de nieuwsbrief haalt.

Voorbeelden

Enkele voorbeelden zijn de nieuwsbrieven van Koelewijn & Partners (franchiseadvies), Kleur je Dag, La Valois Cosmetique en BNI Groningen (netwerkorganisatie).

Blogs

Meer bekendheid krijgen en jezelf als expert profileren. Dat kan met blogs.
Kennis delen en contacten opbouwen met volgers en fans is goed voor uw bedrijf. Lezers zien u als expert, als deskundige. Als iemand die niet bang is voor concurrentie, die succesvol is.

Voordelen van een blog

  • kennis delen met bezoekers, klanten of potentiële klanten en journalisten
  • visie geven op ontwikkelingen binnen uw vak
  • uitleg geven over de organisatie, het beleid en de grote of kleine keuzes
  • reacties peilen op een nieuw product, werkwijze of dienst
  • hoger scoren in Google
  • volgers krijgen via Twitter
  • fans krijgen via Facebook
  • goedkoop, zeker als je het vergelijkt met advertenties in vakbladen, kranten en tijdschriften

Zelf een blog beginnen?

Natuurlijk kun je zelf een blog schrijven. Schrijven kun je immers al sinds je zesde. Een blog schrijven is echter andere koek. Hoe boei je de lezer, hoe verwijs je naar de website, hoe krijg je meer lezers, volgers, fans of – ik blijf het een afschuwelijk woord vinden – vrienden? Jij bent de expert en weet waarschijnlijk wel wat je wilt zeggen. Maar hoe? Daarvoor kun je mij belllen. Of mailen. Ik maak je teksten lekker leesbaar en zet de lezer desgewenst aan tot actie.

Tekstschrijver voor je weblog

Steeds meer bedrijven en andere organisaties willen weblogs inzetten als marketinginstrument. Bij de uitwerking van de plannen duiken allerlei problemen op. Blogs schrijven kost tijd. Hoe zorg je dat je doelgroep de blogs leest? Welke schrijfstijl past bij de organisatie en – belangrijker – bij de beoogde lezers?

Als ervaren tekstschrijver en bedrijfsjournalist maak ik samen met jou een redactioneel plan. Ik lees je website, folders, nieuwsbrieven en personeelsbladen en ik bespreek met jou de doelgroep. Voor wie schrijf je – of ik – de blog? Wat wil je bereiken?
 Met mijn kennis van taal, communicatie en sociale media hebben blogs weer nut.

Overtuigd?

Volg dan de cursus of maak een afspraak. Als ervaren tekstschrijver kan ik je helpen. Het schrijven of alleen de eindredactie kun je met een gerust hart aan mij overlaten. Ook over het complete redactieplan voor blogs en andere media denk ik graag mee.

Mailings

Geef de lezer een goed persoonlijk verhaal. Daarmee trek je de aandacht met je mailing, geef je een goed gevoel en stimuleer je tot actie.
De kwaliteit van je dienst of product kan nog superhoog zijn, maar als je geen mooi, persoonlijk verhaal hebt, is het verdomd lastig om de klant te vriend te houden. Die zoekt immers meer. Die wil beleving, die wil zich goed voelen, iets moois zien, iets lekkers ruiken, iets nieuws lezen. Bied dat. Maak van een mailing een mooi verhaal.

Even snel een mailing maken? Vergeet het maar!

Het grootste deel van de mailings verdwijnt ongelezen in de digitale prullenbak. Zonde van je tijd. Behalve als je opvalt, als je zorgt dat je de ontvanger verrast, als de ontvanger je kent, als je een cadeautje aanbiedt. Ja, dan willen we wel lezen.

Zorg dat de tekst opvalt

Bombardeer de klant of potentiële klant niet met mailings. Maar geef iets cadeau. Dat kan zijn een actie, een zeer handige tip (of gelijk 10!), een nieuwtje waar de lezer over praat of een welkome verrassing.

Actie

De tekst maakt of de ontvanger de mailing leest en er zijn voordeel mee doet.  Een mooie, verrassende tekst zet aan tot actie. Want daar gaat het om!

Voorbeeld

Een leverancier van LED-verlichting schreef verenigingen van eigenaren aan omdat zij met LED niet alleen goedkoper uit waren, maar ook omdat ze niet hoefden te investeren in dure armaturen.

Voorbeeld mailing tekstSchrijver Groningen